Zaloguj się. Nie masz konta? Zarejestruj się.
Wyszukaj: Hotele Restauracje Atrakcje turystyczne

Zachodniopomorskie

Stoewer - samochód ze Szczecina

Opublikowano w dniu: 2013-02-13       Aktualizowano w dniu: 2013-02-13 Autor: Marek

Marka Stoewer jest jednym z najpopularniejszych symboli dawnego Szczecina. Produkowane tutaj samochody były jednymi z najciekawszych modeli swoich czasów.

Przedsiębiorstwo powstało w 1858 roku. Jego początki związane były ul. Wyszyńskiego – to tutaj mieścił się zakład naprawy maszyn do szycia Bernharda Stoewera. Naprawa zmieniła się w produkcję, a z czasem rozszerzono ją też o inne elementy. Przy al. Wojska Polskiego została pobudowana druga (główna) siedziba firmy. Od tego momentu zakład nazywał się Stettiner Eisenwerk Bernhard Stoewer sen. Pod jego dachem powstawały rowery, tokarki i żelazne piece.
Stoewer V5
Pierwszy automobil powstał w 1899 roku. Była to konstrukcja napędzana dwucylindrowym silnikiem o mocy sześciu koni mechanicznych. Od tej pory firma nazywa się Gebrüder Stoewer Fabrik für Motorfahrzeuge i jest to trzecia w Europie fabryka zajmująca się masową produkcją samochodów.

Do momentu wybuchu I wojny światowej, powstało tutaj 19 prototypów pojazdów. Spośród nich, aż 8 weszło do seryjnej produkcji. Tutaj też budowano ciężarówki i autobusy, które później jeździły po londyńskich ulicach.

Samochodami Stoewer zachwycała się cała Europa, a nawet Australia i Ameryka Południowa. Przemysł samochodowy stopniowo zyskiwał na popularności, a produkowane auta były coraz bardziej zaawansowane technicznie, miały coraz lepsze osiągi i wyglądały coraz ciekawiej. Wśród interesujących „produktów” szczecińskiej fabryki znalazł się model G4 – auto z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,5 litra. Wyprodukowano blisko 1100 sztuk.
Stoewer Greif Junior, fot. Wikipedia
Inną, ciekawą konstrukcją był tzw. Duży Stoewer, model F4. Wyprodukowano kilka sztuk na potrzeby armii. Ten pojazd posiadał ogromną pojemność silnika – 8,6 litra! Przy mocy 100 koni mechanicznych, mógł rozwijać prędkość sięgającą 110 km/h. Był to rewelacyjny wynik, a cała konstrukcja tego modelu przeszła do historii jako jedna z najbardziej udanych, wyprodukowanych w Niemczech.

Szczecińska firma była prawdziwą potęgą – przed I wojną pracowało tutaj 1200 osób, a jej średnie dochody przekraczały 6 milionów marek. Kiedy wojsko zaczęło masowo zamawiać ciężarówki i silniki lotnicze, suma ta wzrosła do 9 milionów. Rekord przychodów padł w 1918 roku i wyniósł 30 milionów marek.

Po wojnie, zatrudnienie wzrosło do 2000 osób, a rynek zaczął się wypełniać coraz to nowszymi modelami samochodów, nie tylko osobowych - wtedy powstał m.in. rajdowy mistrz, model D7 z odpowiednio dostosowanym silnikiem lotniczym pod maską o pojemności 11 litrów!

Wyprodukowane w latach dwudziestych modele serii S i G były pierwszymi, które na masce miały figurkę gryfa. Dobra passa trwała aż do 1929 roku. Po krachu na nowojorskiej giełdzie, świat pogrążył się w kryzysie. Bezrobocie biło wszelkie rekordy, zamykano fabryki, produkcja leciała na łeb na szyję. W tej sytuacji nie było nabywców na limuzyny, które w tym czasie produkował Stoewer. Przed bankructwem fabrykę uratowało miasto wykupując większość udziałów akcyjnych. Była to desperacka próba obrony Szczecina przed brakiem pracy.
Stoewer Arkona, fot. Wikipedia
Ten ruch się opłacił i w tym czasie rozpoczęto produkcję modelu V5 – nieco tańszego, bardziej oszczędnego i, z założenia, przystępnego dla mas pojazdu. 25 koni mechanicznych, 1,2 litra pojemności i maksymalna prędkość na poziomie 80 km/h - te cechy przekonały nabywców i w efekcie sprzedano 2100 sztuk V5. Warto wspomnieć, że był to jeden z pierwszych w świecie pojazdów z napędem na przednią oś, który trafił do seryjnej produkcji. Jego sylwetka jest prawdziwym symbolem tamtych czasów. Dzisiaj można go obejrzeć w szczecińskim Muzeum Techniki i komunikacji.

Warto też wspomnieć o innym motoryzacyjnym hicie z lat trzydziestych – Stoewer Greif Junior. Kosztował 4000 marek i znalazł tyle samo nabywców. Ostatnim modelem produkowanym w tej fabryce był Stoewer Arkona. Łącznie, przez cały okres działalności wyprodukowano tu 42 000 samochodów.

Wybuch II wojny światowej całkowicie podporządkował produkcję szczecińskiej fabryki pod potrzeby wojska. Bombardowania miasta przyniosły pewne straty, ale dzieła zniszczenia dopełnili żołnierze radzieccy. Smutny koniec motoryzacyjnej potęgi znad Odry wyglądał mało spektakularnie – Sowieci wymontowali działające maszyny oraz inne wartościowe urządzenia i wywieźli je do siebie nadając im status „łupów wojennych”. Puste hale produkcyjne na nowo ożyły po wojnie – już pod szyldem Polmo.

Fot. Stoewer Greif Junior, Arkona - Wikipedia


Drogi czytelniku:
Dokonałeś historycznego odkrycia? Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia? Chciałbyś podzielić się z nami wiedzą na temat atrakcji turystycznej, o której warto opowiedzieć? Wystarczy, że do nas napiszesz! mail: info@zp.pl
Udostępnij Udostępnij Udostępnij
Zobacz także:

Szczecińska Fabryka Motocykli - Dom Junaka
Ze Szczecińskiej Fabryki Motocykli wyjechało ponad 90 tys. Junaków. Swoich nabywców znalazły też m.in. w USA, Turcji i na Węgrzech.
Zanim sercami zawładnął Junak...
Pierwsze Alby nie były skomplikowane pod względem konstrukcyjnym – nie miały skrzyni biegów, ani sprzęgła. Napędzał je jednocylindrowy silnik o mocy 1,5 KM.
Komentarze
{I_NICK}
Nazwa:
E-mail:
Nie masz konta? Zarejestruj się.
Najbliżej
 
To niezwykłe miejsce znajduje się na ...
 
Wzgórze Napoleona – kopi...
 
Ze Szczecińskiej Fabryki Motocykli wy...
 
Szczeciński amfiteatr jest jednym z n...
 
Muzeum Techniki i Komunikacji, bo o n...
 
Park im. Jana Kasprowicza jest najwię...
 
Pomnik z orłami to chyba najpopularni...
 
Dzisiaj stosunkowo niewiele mó...
 
Pleciuga to potocznie człowiek gadatl...
 
Pierwszy ratusz na Starym Mieście poj...
 
"Szczecin jest wspaniałym miejscem dl...
 
Marynarz to popularny symbol nadmorsk...
 
Jeśli ktoś jest łasuchem to wie, że n...
 
Konny pomnik włoskiego kondotiera zdo...
 
Żelbetowy kościół przy ul. Bog...
 
Ta świątynia uchodzi za jedną z najpi...
 
Budowa tej świątyni rozpoczęła się po...
 
Oto jedna z najbardziej reprezentacyj...
 
Popiersie Kornela Ujejskiego zostało ...
 
Oto drugi z bardziej reprezentacyjnyc...
 
Historia gmachu Muzeum Narodowego prz...
 
Do końca XIX wieku, Szczecin silnie u...
 
Cerkiew św. Mikołaja to jeden z najba...
 
Historia kościoła św. Jana Ewangelist...
 
Pomnik Ofiar Grudnia 1970 – to ...
 
Kwatera Wojenna na Cmentarzu Centraln...
 
Pałac Grumbkowa, zwany Pałacem pod Gl...
 
Ta fontanna to coś więcej niż tylko m...
 
To jedno z najbardziej charakterystyc...
 
Wiatrak kozłowy zwany inaczej koźlaki...
 
Spacerując Wałami Chrobrego, warto wy...
 
Domki Profesorskie – to ciąg bu...
 
Pomimo burzliwej historii kościoła i ...
 
Rzeźba przedstawia rzymską boginię kw...
 
Jest piękny, jest czarujący i jest je...
 
Przyszła władczyni Rosji, urodziła si...
 
Pierwsze Alby nie były skomplikowane ...
 
Katedra św. Jakuba w Szczecinie jest ...
 
Ujeżdżalnia zamkowa jest jednym z naj...
 
Beżowy budynek z zielonym dachem, jes...
 
Budowa rozpoczęła się w 1875 roku, we...
 
Na zamku organizowane są przedstawien...
 
Dynastia Gryfitów była jedną z...
 
Budynki Akademii Morskiej w Szczecini...
 
Budynek Urzędu Wojewódzkiego w...
 
Jutro obchodzić będziemy jedną z ważn...
 
Historia związana z tym miejscem sięg...
 
Rzeźba, która znajduje się prz...
 
9 lutego w samo południe rozpocznie s...
 
Charakterystyczna kamienica jest jedn...
 
Strażnica prawdopodobnie powstała jes...
 
Centralny punkt Wałów Chrobreg...
 
Prawdopodobnie urodził się około roku...
 
Kościół Matki Boskiej Bolesnej...
 
Bezrzecze to miejscowość położona tuż...
 
Wjeżdżając do centrum przez Most Dług...
 
Dokładnie 15 sierpnia 1843 roku nad O...
 
Gryf - odwaga i siła lwa połączona z ...
 
Most Długi to główna przeprawa...
 
Do zakończenia drugiej wojny światowe...
 
Istotną częścią szczecińskiej histori...
 
Miejsce w którym znajduje się ...
 
Trasa Zamkowa im. Piotra Zaremby, to ...
 
Mierzyn to podmiejska wieś, któ...
 
Tym razem przyjrzymy się wielkim stat...
 
Cztery lata temu w Stoczni Szczecińsk...
 
XIII-wieczny kościół pw. Matki...
 
"Yakumo" i "Bogatyr" - dwa okręty zbu...
 
Wieża Bismarcka to jeden z charaktery...
 
Wąwelnica to niewielka wieś położona ...
 
Dołuje to mała wieś położona na Wznie...
 
Czym zaskoczył Piknik Lotniczy 2012 w...
 
Kościno to mała wieś należąca do sołe...
 
Dobra Szczecińska to wieś położona po...
 
To atrakcyjny zbiornik wodny w granic...
 
Rowerowy sezon w pełni, pogoda zachęc...
 
To jedno z najbardziej znanych miejsc...
 
Na szczycie wzniesienia po zachodniej...
 
W drugiej połowie XIX wieku, Szczecin...
 
Kościół w Dąbiu to jedna z naj...
 
Buk to mała, przygraniczna wieś, o kt...
 
W samym sercu wsi Buk znajdziemy zaby...
 
Nazwano je Uroczysko Mosty. Kontakt z...
 
Bolków to niewielka osada poło...
 
Puszcza Bukowa, a właściwie  Szc...
Fotka dnia - Pomorze Zachodnie
Obecna ocena:
Zobacz i zagłosuj!
REKLAMA
Pojezierze Myśliborskie - Cudna Kraina

Podziemne miasto

Rewal tanie pokoje

POLECAMY W POLSCE
Synagoga w Kazimierzu Dolnym.   Kazimierz Dolny
Pokoje gościnne Beitenu  w dawnej synagodze usytuowanej w samym sercu Kazimierza Dolnego,  pomiędzy Małym i Dużym Rynkiem. ----->

Zamek Gniew   Zamek Gniew
Potężna gotycka twierdza, siedziba królów, hetmanów i starostów, słynący z  turniejów, zaciętych bitew i spektakli zaprasza.  ----->

Karpacz. Hotel Artus.   Karpacz. Hotel Artus
Położenie w bezpośrednim sąsiedztwie Karkonoskiego Parku Narodowego wyróżnia nas wśród innych hoteli. Cisza, spokój i bliskość gór.  ----->

Łagów. Bukowy Dworek   Łagów. Bukowy Dworek
Położony na obrzeżach Łagowskiego Parku Krajobrazowego oferuje kryty basen, centrum fitness, saunę, korty tenisowe oraz wannę z hydromasażem.   ----->
 
POLECAMY
Moja Polska. Miejsca warte zobaczenia! KREDYCIAK : Forum kredytowe zawierające opisy ofert  z sektora finansowego
średnia ilość wyświetleń dziennie: 181 372
  Newsletter zp.pl
Popularne atrakcje
Facebook

peuterey outlet peuterey uomo peuterey donna piumini peuterey moncler pas cher doudoune moncler pas cher doudoune moncler canada goose pas cher canada goose femme pas cher canada goose homme pas cher canada goose france hogan outlet hogan scarpe outlet hogan outlet hogan scarpe outlet nike tn pas cher tn pas cher woolrich outlet piumini woolrich outlet nike tn pas cher tn pas cher nike tn pas cher tn pas cher nike tn pas cher nike tn nike air max 90 pas cher nike air max 90