Trasa zamkowa to jedna z głównych arterii Szczecina, przerzucona nad wodami Odry i Parnicy. Droga ułatwiająca dojazd do lewobrzeżnej części miasta zaczęła powstawać już w 1978 roku. Dziewięć lat (do 1987r.) trwało ukończenie pierwszej, prowadzącej do centrum nitki trasy. Tyle samo trwała budowa arterii wyjazdowej, która została oddana do użytku w lipcu 1996 roku.
Pomimo tego, że ta droga ma niewiele ponad 2,5 kilometra długości, to ze względu na swoją lokalizację, umożliwia dojazd z centrum do pozostałych części miasta, regionu i kraju - łączy się drogą krajową nr 10.
Nad Odrą, na wysokości dzisiejszej Trasy Zamkowej, w przeszłości istniała inna przeprawa – Most Kłodny. Była to drewniana konstrukcja, która ułatwiała ściąganie opłat ze statków wpływających do Szczecina. Most powstały w średniowieczu, został wysadzony w powietrze podczas II wojny światowej. Do czasu powstania Trasy Zamkowej, jedyną przeprawą prowadzącą do centrum miasta był Most Długi.

Dwie nitki bezkolizyjnej i szerokiej arterii zaprojektował inż. Roman Siemczyk. Budowa trwała w sumie przez 18 lat. Do 1991 roku, patronem drogi był Józef Piłsudski. 5 lat później przemianowano ją na Trasę Zamkową im. Piotra Zaremby.
Pomimo tego, że dynamicznie wyglądająca jezdnia posiadała szereg innowacyjnych, jak na owe czasy, rozwiązań konstrukcyjnych, to nie wszystkie założenia zostały wykorzystane. Dzisiaj możemy zaobserwować tu i ówdzie samotnie stojące przęsła.
W 2007 roku, przed finałem The Tall Ships Races, biegnące nad Odrą mosty Trasy Zamkowej zostały podświetlone niebiesko-fioletową iluminacją. A wspomniane przęsła stały się tłem dla miejskiej sztuki ulicznej – graffiti.
Z arterii rozciąga się niezapomniany widok na Szczecin. Szczególnie łatwo docenić jego walory po zmroku, kiedy setki świateł bijących od strony centrum, odbijają się w przepływającej w dole Odrze. (Fot. po lewej - Wikipedia, włodi)