Zaloguj się. Nie masz konta? Zarejestruj się.
Wyszukaj: Hotele Restauracje Atrakcje turystyczne

Zachodniopomorskie

Zrodzeni w Vulcanie - synowie Szczecina

Opublikowano w dniu: 2013-02-07       Aktualizowano w dniu: 2013-02-07 Autor: Marek

Stocznia Vulcan została założona w 1851 roku. Początkowo produkowano tutaj statki pasażerskie. Jednak po niedługim czasie zaczęły też wpływać zamówienia na okręty wojenne. Szczecin stał się jednym z najlepszych na świecie producentów tego typu jednostek. Pierwszy pancernik powstał tu już w 1876 roku. Od tego czasu, w Vulcanie zaopatrywała się marynarka Chin, Rosji, Grecji, Brazylii oraz Japonii.

Oto historia dwóch okrętów wyprodukowanych nad Odrą: „Yakumo” i „Bogatyra”, które stanęły po dwóch różnych stronach konfliktu.

Japonia na przełomie wieków XIX i XX nie miała rozwiniętego przemysłu stoczniowego – jej flotę budowały zagraniczne firmy. I tak w Szczecinie powstał krążownik pancerny „Yakumo”. Budowa rozpoczęła się w 1898 roku, a dwa lata później, okręt znajdował się już u wybrzeży Japonii. Jednostka, która w tym czasie powstała, zbierała wiele pochlebnych opinii. Uważano nawet, że jest to szczyt ówczesnych możliwości technicznych.
Yakumo, fot. Wikipedia
"Yakumo" uzbrojony był w cztery działa kalibru 203 mm, które były osadzone na dwóch obrotowych wieżach. Dodatkowo na pokładzie znajdowało się 12 dział artylerii średniej kalibru 152 mm oraz 12 pojedynczych dział kalibru 76 mm. Pozostałe 8 dział (47 mm) było przeznaczonych do walki z torpedowcami. „Yakumo” mógł też stawiać czoła okrętom podwodnym – posiadał cztery podwodne wyrzutnie torped. Dzięki zrównoważonym parametrom (np. niższa prędkość, ale lepsze opancerzenie), okręt ten był silnym konkurentem dla jednostek brytyjskich, niemieckich, czy rosyjskich.

A skoro o Rosji mowa – szczecińska stocznia w 1902 roku wyprodukowała dla tego kraju krążownik pancernopokładowy „Bogatyr”. Okręt rozwijał wysoką prędkość 24 węzłów („Yakumo” pływał o 7 węzłów wolniej). Przez kilka lat było to rekordowe osiągnięcie. Jednak trzeba pamiętać, że „Bogatyr” był inaczej opancerzony niż „Yakumo”. Ta konstrukcja posiadała jedynie pancerny pokład zamknięty wewnątrz okrętu (znajdował się na wysokości linii wody i miał za zadanie osłaniać mechanizmy napędowe i składy amunicji).

W 1904 roku wybuchła wojna pomiędzy Japonią a Rosją. Okręty pochodzące z tej samej stoczni znalazły się w szeregach przeciwstawnych armii. Jednak nie przyszło im strzelać do siebie nawzajem. Kiedy flota japońska ruszyła na Władywostok, rosyjskie okręty wyrządzały szkody na japońskich szlakach wodnych. W efekcie obie floty minęły się. Później „Bogatyr” uszkodził poszycie na skałach.
Bogatyr, fot. Wikipedia
Największa bitwa została stoczona pod archipelagiem Cuszima. „Yakumo” zmierzył się z „Admirałem Uszakowem”. Rozwiązania techniczne japońskiego okrętu pozwoliły mu na odniesienie zwycięstwa. Pociski wystrzelone z „Yakumo” sięgały celu oddalonego o 6,5 km. Rosyjskie jednostki nie miały takiego zasięgu. Japońskie pociski miały też nieporównywalnie wyższą siłę rażenia. W efekcie zadały rosyjskim okrętom spore obrażenia.

Podczas I wojny światowej „Bogatyr” stoczył kilka potyczek u wybrzeży Gotlandii. Jednak później został wyposażony w lory do stawiania min. Po zakończeniu wojny, okręt rozbrojono – jego działa trafiły na inne jednostki rosyjskiej floty. W 1922 roku został zezłomowany w Bremie.

Z kolei „Yakumo” był prawdziwym postrachem na morskich wodach w momencie wybuchu I wojny światowej. Jednak nie było mu dane stoczyć żadnych znaczących walk w tym czasie. Po wojnie został przemianowany na okręt obrony wybrzeża i służył do szkolenia marynarzy. Po II wojnie światowej pełnił funkcję transportowca. Został zezłomowany w 1947 roku.

Fot. Wikipedia


Drogi czytelniku:
Dokonałeś historycznego odkrycia? Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia? Chciałbyś podzielić się z nami wiedzą na temat atrakcji turystycznej, o której warto opowiedzieć? Wystarczy, że do nas napiszesz! mail: info@zp.pl
Udostępnij Udostępnij Udostępnij
Zobacz także:

Pływające kolosy - transatlantyki znad Odry
Tym razem przyjrzymy się wielkim statkom pasażerskim, które na przełomie XIX i XX wieku, rozpoczęły nową epokę podróżowania i żeglugi. Spośród 14 transatlantyków pływających po świecie, aż 5 powstało w Szczecinie.
Fesco Vladimir - ostatni statek ze Szczecina
Cztery lata temu w Stoczni Szczecińskiej Nowa został zwodowany ostatni statek – „Fesco Vladimir”. Jednostka została wyprodukowana dla rosyjskiego armatora i była 673 jednostką wybudowaną w Szczecinie od zakończenia wojny i zarazem 45 produktem SSN.
Katastrofa "Jana Heweliusza"
Był 14 stycznia 1993 roku. Na Bałtyku hulał sztorm, jakiego nie widziano od lat. Marynarze mówili, że „tej nocy niebo chciało połączyć się z morzem”. Sześciometrowe fale, wściekły wiatr o prędkości 180 km/h i wszechobecny wodny pył... Tak właśnie wyglądała feralna noc u wybrzeży Rugii.
Komentarze
{I_NICK}
Nazwa:
E-mail:
Nie masz konta? Zarejestruj się.
Najbliżej
 
Cztery lata temu w Stoczni Szczecińsk...
 
Tym razem przyjrzymy się wielkim stat...
 
Trasa Zamkowa im. Piotra Zaremby, to ...
 
Miejsce w którym znajduje się ...
 
Most Długi to główna przeprawa...
 
Istotną częścią szczecińskiej histori...
 
Gryf - odwaga i siła lwa połączona z ...
 
Centralny punkt Wałów Chrobreg...
 
Prawdopodobnie urodził się około roku...
 
Strażnica prawdopodobnie powstała jes...
 
Charakterystyczna kamienica jest jedn...
 
Jutro obchodzić będziemy jedną z ważn...
 
Rzeźba, która znajduje się prz...
 
Budynki Akademii Morskiej w Szczecini...
 
Na zamku organizowane są przedstawien...
 
Dynastia Gryfitów była jedną z...
 
Ujeżdżalnia zamkowa jest jednym z naj...
 
Beżowy budynek z zielonym dachem, jes...
 
Wjeżdżając do centrum przez Most Dług...
 
Budynek Urzędu Wojewódzkiego w...
 
Katedra św. Jakuba w Szczecinie jest ...
 
Przyszła władczyni Rosji, urodziła si...
 
Pomimo burzliwej historii kościoła i ...
 
Domki Profesorskie – to ciąg bu...
 
Pierwsze Alby nie były skomplikowane ...
 
To jedno z najbardziej charakterystyc...
 
Spacerując Wałami Chrobrego, warto wy...
 
Rzeźba przedstawia rzymską boginię kw...
 
Historia związana z tym miejscem sięg...
 
Pomnik Ofiar Grudnia 1970 – to ...
 
Budowa rozpoczęła się w 1875 roku, we...
 
Ta fontanna to coś więcej niż tylko m...
 
Cerkiew św. Mikołaja to jeden z najba...
 
Pałac Grumbkowa, zwany Pałacem pod Gl...
 
Do zakończenia drugiej wojny światowe...
 
Historia gmachu Muzeum Narodowego prz...
 
Dokładnie 15 sierpnia 1843 roku nad O...
 
Do końca XIX wieku, Szczecin silnie u...
 
Historia kościoła św. Jana Ewangelist...
 
Oto drugi z bardziej reprezentacyjnyc...
 
Oto jedna z najbardziej reprezentacyj...
 
Popiersie Kornela Ujejskiego zostało ...
 
Ta świątynia uchodzi za jedną z najpi...
 
Żelbetowy kościół przy ul. Bog...
 
Budowa tej świątyni rozpoczęła się po...
 
Konny pomnik włoskiego kondotiera zdo...
 
Jeśli ktoś jest łasuchem to wie, że n...
 
Marynarz to popularny symbol nadmorsk...
 
"Szczecin jest wspaniałym miejscem dl...
 
Pierwszy ratusz na Starym Mieście poj...
 
Pleciuga to potocznie człowiek gadatl...
 
Czym zaskoczył Piknik Lotniczy 2012 w...
 
Dzisiaj stosunkowo niewiele mó...
 
Pomnik z orłami to chyba najpopularni...
 
Park im. Jana Kasprowicza jest najwię...
 
Kwatera Wojenna na Cmentarzu Centraln...
 
Muzeum Techniki i Komunikacji, bo o n...
 
Jest piękny, jest czarujący i jest je...
 
Szczeciński amfiteatr jest jednym z n...
 
To niezwykłe miejsce znajduje się na ...
 
To jedno z najbardziej znanych miejsc...
 
Na szczycie wzniesienia po zachodniej...
 
W drugiej połowie XIX wieku, Szczecin...
 
Samochodami Stoewer zachwycała się ca...
 
Kościół w Dąbiu to jedna z naj...
 
Wzgórze Napoleona – kopi...
 
Ze Szczecińskiej Fabryki Motocykli wy...
 
Wieża Bismarcka to jeden z charaktery...
 
Wiatrak kozłowy zwany inaczej koźlaki...
 
To atrakcyjny zbiornik wodny w granic...
 
Kościół Matki Boskiej Bolesnej...
 
Nazwano je Uroczysko Mosty. Kontakt z...
 
9 lutego w samo południe rozpocznie s...
 
Mierzyn to podmiejska wieś, któ...
 
Rowerowy sezon w pełni, pogoda zachęc...
 
Puszcza Bukowa, a właściwie  Szc...
 
Bezrzecze to miejscowość położona tuż...
 
W leśnej otulinie drzew, wysoko ponad...
 
XIII-wieczny kościół pw. Matki...
 
Dołuje to mała wieś położona na Wznie...
 
Chlebowo to miejscowość sołecka należ...
 
Wąwelnica to niewielka wieś położona ...
 
Oto część miasta niemalże w całości o...
 
Kościno to mała wieś należąca do sołe...
 
Jest takie miejsce niedaleko Szczecin...
Fotka dnia - Pomorze Zachodnie
Obecna ocena:
Zobacz i zagłosuj!
REKLAMA
Pojezierze Myśliborskie - Cudna Kraina

Podziemne miasto

Rewal tanie pokoje

POLECAMY W POLSCE
Synagoga w Kazimierzu Dolnym.   Kazimierz Dolny
Pokoje gościnne Beitenu  w dawnej synagodze usytuowanej w samym sercu Kazimierza Dolnego,  pomiędzy Małym i Dużym Rynkiem. ----->

Zamek Gniew   Zamek Gniew
Potężna gotycka twierdza, siedziba królów, hetmanów i starostów, słynący z  turniejów, zaciętych bitew i spektakli zaprasza.  ----->

Karpacz. Hotel Artus.   Karpacz. Hotel Artus
Położenie w bezpośrednim sąsiedztwie Karkonoskiego Parku Narodowego wyróżnia nas wśród innych hoteli. Cisza, spokój i bliskość gór.  ----->

Łagów. Bukowy Dworek   Łagów. Bukowy Dworek
Położony na obrzeżach Łagowskiego Parku Krajobrazowego oferuje kryty basen, centrum fitness, saunę, korty tenisowe oraz wannę z hydromasażem.   ----->
 
POLECAMY
Moja Polska. Miejsca warte zobaczenia! KREDYCIAK : Forum kredytowe zawierające opisy ofert  z sektora finansowego
średnia ilość wyświetleń dziennie: 181 372
  Newsletter zp.pl
Popularne atrakcje
Facebook

peuterey outlet peuterey uomo peuterey donna piumini peuterey moncler pas cher doudoune moncler pas cher doudoune moncler canada goose pas cher canada goose femme pas cher canada goose homme pas cher canada goose france hogan outlet hogan scarpe outlet hogan outlet hogan scarpe outlet nike tn pas cher tn pas cher woolrich outlet piumini woolrich outlet nike tn pas cher tn pas cher nike tn pas cher tn pas cher nike tn pas cher nike tn nike air max 90 pas cher nike air max 90